מאת עו"ד אורן אמסלם

בשנים האחרונות אנו עדים לעלייה משמעותית במספר הרוכבים ברחבי הערים על קורקינטים חשמליים בשל היותו זמין ונוח לתנועה.  כידוע, בכלי זה מותקן מנוע חשמלי המאפשר לרוכב עליו להגיע למהירות גבוהה ולא אחת הרוכבים מעורבים בתאונות דרכים עם כלי רכב הנעים בכבישים ולעיתים מעורבים בתאונות גם עם הולכי רגל. .

על רקע העובדה, כי קורקינטים חשמליים על סוגיהם השונים אינם מבוטחים בביטוח חובה, שבה ועלתה השאלה מי האחראי לפיצוי הנפגעים במקרה של תאונה עם כלי רכב אחר בכביש, ומנגד מי אחראי לפיצוי הולך רגל שנפגע מרוכב מקורקינט.

סוגייה זו הגיעה בעבר להכרעה בבית המשפט העליון בע"א 2606/06 שפורן נ' תורג'מן, שם נקבע כי הקורקינט המכני עליו רכב הנער אינו עונה להגדרת "רכב מנועי" הקבועה בחוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים. 

פועל יוצא מכך הוא, כי נוסע בקורקינט מכני אשר נפגע מרכב מנועי בתאונת דרכים זכאי לפיצוי מנהג הרכב הפוגע במסגרת סעיף 2(א) לחוק הפיצויים. התרחשות התאונה בדרך זו אינה הופכת אותה לאירוע שבו מעורבים שני כלי רכב מנועיים. זו התרחשות של פגיעת אדם מרכב מנועי, כאשר נסיעתו בקורקינט בעת התאונה אינה מעלה ואינה מורידה.

בפסק הדין נקבע, כי עצם הטלת איסור על שימוש בקורקינט על פי צווים או היעדר רישיון נהיגה וביטוח לצורך שימוש בו אינם פוגמים בזכותו של הנפגע לפיצוי מנהג הרכב הפוגע. מנגד, פגיעה עצמית בתאונה של המשתמש בקורקינט, או פגיעת המשתמש באדם אחר, לא תהיה מכוסה על ידי חוק הפיצויים, 

יצויי,ן כי סוגייה זו עמדה על הפרק עוד בטרם יובאו לארץ קורקינטים חשמליים הנעים במהירות גבוהה ואשר לא אחת מבוצעים בהם שינויים  להגברת המהירות.

כך או כך, היות ולאחרונה הוכרעה השאלה גם ביחס לאופניים חשמליים אשר לגביהם נקבע כי לא מדובר ברכב מנועי, הרי שמצב דברים זה שריר וקיים ביחס לקורקינטים חשמליים, דהיינו פגיעת רוכב קורקינט מרכב מנועי תזכה אותו בפיצוי מביטוח החובה של הרכב, ומנגד פגיעה עצמית של רוכב קורקינט או פגיעת רוכב בהולך רגל, לא תאפשר קבלת פיצוי מכח חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים.

נפגעת בתאונה בעת רכיבה על קורקינט חשמלי ? כלי רכב אחר פגע בך ? 

לצורך הערכת סיכויי התביעה מול חברת הביטוח, צור קשר עוד היום עם משרדנו .

ניתן לתאם פגישת ייעוץ ראשונה עם עורך דין אורן אמסלם באשדוד או באזור המרכז.